L'exécutable

Le source: Nurbs.cpp

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 */

/*
 *  surface.c
 *  This program draws a NURBS surface in the shape of a 
 *  symmetrical hill.
 */


#include <GL/glut.h>
#include <GL/gl.h>
#include <GL/glu.h>

#include <math.h>

#include "ModuleCouleurs.h"
#include "ModuleManipulateur.h"
#include "ModuleMenus.h"
#include "ModuleReshape.h"

#define iw 64 
#define ih 64

GLfloat ctlpoints[4][4][3]; 
GLUnurbsObj *theNurb; 
  
void display(void) { 
  GLfloat knots[8] = {0.0,0.0,0.0,0.0,1.0,1.0,1.0,1.0}; 
  glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT|GL_DEPTH_BUFFER_BIT); 
  glPushMatrix();
  manipulateurSouris();
  manipulateurClavier();
  glTranslatef(0.0F,1.0F,0.0F) ;
  glRotatef(330.0,1.,0.,0.); 
  glScalef(0.5,0.5,0.5); 
  gluBeginSurface(theNurb); 
  gluNurbsSurface(theNurb,8,knots,8,knots,12,3,&ctlpoints[0][0][0],4,4,GL_MAP2_VERTEX_3); 
  gluEndSurface(theNurb); 
  glPopMatrix(); 
  glFlush();
  glutSwapBuffers();

  
void init_surface(void) { 
  int u,v; 
  for( u = 0 ; u < 4 ; u++ ) { 
    for( v = 0 ; v < 4 ; v++ ) { 
      ctlpoints[u][v][0] = 3.0F*(u-1.5F); 
      ctlpoints[u][v][1] = 2.0F*(v-1.5F); 
      if ((u==1 || u==2)&&(v==1 || v==2)) 
        ctlpoints[u][v][2] = 3.0; 
        else 
        ctlpoints[u][v][2] = -3.0; } } 
  } 
  
void myinit(void) { 
  GLfloat shininess[] = { 100.0F }; 
  glClearColor(0.9F,0.8F,0.6F,1.0F); 
  glMaterialfv(GL_FRONT,GL_DIFFUSE,couleurGrisClair()); 
  glMaterialfv(GL_FRONT,GL_SPECULAR,couleurBlanc()); 
  glMaterialfv(GL_FRONT,GL_SHININESS,shininess); 
  glEnable(GL_LIGHTING); 
  glEnable(GL_LIGHT0); 
  glDepthFunc(GL_LESS); 
  glEnable(GL_DEPTH_TEST); 
  glEnable(GL_AUTO_NORMAL); 
  glEnable(GL_NORMALIZE); 
  init_surface(); 
  theNurb = gluNewNurbsRenderer(); 
  gluNurbsProperty(theNurb,GLU_SAMPLING_TOLERANCE,25.0); 
  gluNurbsProperty(theNurb,GLU_DISPLAY_MODE,GLU_FILL); 

  
int main(int argc,char **argv) {
  glutInit(&argc,argv);
  glutInitDisplayMode(GLUT_RGBA|GLUT_DEPTH|GLUT_DOUBLE);
  glutInitWindowSize(300,230); 
  glutInitWindowPosition(50,50); 
  glutCreateWindow("Nurbs en GLU"); 
  myinit(); 
  creationMenuBasique();
  setParametresPerspectiveBasique(45.0F,300.0F/230.F,2.0F,8.0F,0.0F,0.0F,-5.0F);
  setManipulateurDistance(5.0F);
  glutReshapeFunc(reshapePerspectiveBasique);
  glutKeyboardFunc(keyBasique);
  glutSpecialFunc(specialBasique);
  glutMotionFunc(motionBasique);
  glutMouseFunc(sourisBasique);
  glutDisplayFunc(display);
  glutMainLoop();
  return(0);
}

Les modules utilitaires : Modules.zip

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